Utflykt pa PHI PHI!



Nu ska jag beratta om var lilla utflykt vi gjorde pa Phi Phi Islands. Det var ju nagra dagar sen nu... Ber om ursakt for denna sena uppdatering. Men den som vantar pa nagot gott, vantar ALDRIG for lange! Eller hur?

Phi Phi Islands bestar av tva oar, Phi Phi Don och Phi Phi Leh. Vi bodde pa Phi Phi Don som ar den storsta i ogruppen och den enda som ar bebodd. Phi Phi Leh ar lika val besokt tack vare sina paradisstrander och bra snorkling. Darfor ville vi garna ta en tur till den andra on och se vad den hade att erbjuda. Det slutade med att vi fick en privat battur med en charmig liten gubbe. Med honom kunde vi bestamma vart vi ville aka och hur lange vi ville stanna pa varje stalle. Kalasbra tyckte vi!


Har ar en karta pa de tva oarna sa ni hanger med lite pa var rutt.

Vi gav oss ut pa havet vid tio tiden denna soliga formiddag.

Vart forsta stopp som var vid en lagun. Det var helt fantastiskt vackert dar!



Som ni ser ar vattnet helt turkost och klart. Det var som att bada i en gigantisk pool! Man sag flera meter ner i havet. Dar behovde vi inte snorkla eftersom vi kunde sta i baten och kolla pa fiskar darifran, sa kallad "torrsnorkling".







Vi tog ett harligt dopp iallafall och gjorde nagra graciosa hopp fran baten (Linns kanonkula kanske var lite mindre gracios.. ;))

Fast jag ska nog inte snacka om att inte vara gracios nar man kollar pa mig pa den har bilden..


Pa vag mot Maya bay akte vi forbi "Viking cave". Dar bor det sjo segenare som lever pa fiske och pa att plocka svalbon. Detta gor de till den beromda "Bird's nest soup", som ar valdigt dyr.


Utanfor Maya Bay stannade vi for att snorkla. Det var valdigt fint dar med, men hela miljon forstordes en aning av alla andra turistbatar som flockades i denna vik. Men nar vi val var under ytan blev allt bra igen. Dar kryllade det namligen av fiskar istallet. Folk kastade brod i vattnet hela tiden sa alla fiskar kom valdigt nara oss. Det var nastan lite laskigt med sa manga fiskar simmandes runt omkring oss. Men Linnea var modig och tog tag i en stor brodbit. Direkt kom ett gang fiskar till brodbiten i ett hungrigt krigande. Fiskarna var lite for hungriga eftersom de aven borjade ata pa Linneas hand!




Vi struntade att ga i land pa Maya bay, eftersom det sag ut som att man inte hade kunnat rora sig en meter dar. Sa vi bestamde oss for att aka till Long Beach istallet vilket blev varat sista stopp. Pa vagen stannade vi for att snorkla pa lite djupare vatten, dar de coola dykarna holl till. Dar sag vi en stor skoldpadda! Dock sag vi den bara fran baten. Nar vi sag den hoppade vi ivrigt i vattnet med snorkeln i ena handen for att fa se den pa nara hall. Jag fick san panik sa jag hoppade omedvetet i med mina solglasogon pa. Dock hittade vi inte skoldpaddan...

Efter att ha dissat chaufforens forslag om att snorkla efter hajar en bit darifran akte vi till Long Beach. JAG VET HAJAR!!!!! Jag hade ingen aning om att det faktiskt kunde finnas hajar dar vi snorklade efter skoldpaddor. Det var tur att vi inte visste det da i alla fall..domdomdomdom.

Har sag vi aven apor pa vagen tillbaka.

Efter ca 4 timmar ute pa havet kom vi i land pa Long Beach. Jag somnade bums nar jag la mig ner pa stranden. For sahar mycket grejer brukar vi inte gora pa sa kort tid ska ni veta. Sa det blev lite mycket for mig dar ;)

Om inte solen hade gatt i moln strax efter snorklingen hade denna turen fatt 5 av 5 toasters! Vi fick bada i finfint vatten, snorkla, torrsnorkla, mata fiskar, se en skoldpadda och ta en harlig tupplur pa Long Beach. Det ar vad jag kallar utflykt! HA DE GOTT /LISA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0